Berbaloi Ke Beli Kereta Terpakai?

Hi apa khabar semua, saya doakan anda dalam keadaan sihat sejahtera,mungkin di kalangan kita ramai berpendapat membeli kereta terpakai ini rugi,tak bagus,tak ikut trend semasa dan lain-lain

Sebenarnya jika kita lihat dari side positif kereta terpakai amat-amatlah berbaloi,kerana jika anda ada sedikit ilmu untuk melihat dan meneliti kereta,pasti kereta terpakai yang dimiliki ini lebih berbaloi dan menjimatkan.

Apakah Perkara Yang Berbaloi Itu?
1-Anda Boleh dapatkan kereta bulanan yang lebih murah dengan spec yang sama,saya ambil contoh,jika anda bercadang untuk membeli kereta honda civic 1.5 i-vtex turbo untuk kereta baharu berharga dalam lingkungan RM130,000 dan untuk kereta terpakai tahun 2015 spec yang sama harga lingkungan RM 95,000.
Dalam pengiraan ini,anda boleh lihat penjimatan hampir RM35,000,untuk jumlah sebesar ini anda boleh tambah sebuah kereta lagi iaitu proton saga baharu.
(Pengiraan ini mengikut kelayakan)

Untuk pengatahuan anda,kebanyakan kereta-kereta mewah yang kita nampak di atas jalan raya kebanyakanya adalah kereta terpakai, saya ambil contoh kereta yang biasa kita lihat antaranya adalah Toyota Estima, Alphard, Vellfire , Mercedes A45, Ferrari,Lamborghini,Toyota Land Cruiser dan lain-lain.

Kereta ini adalah kereta yang telah di pakai di luar negara dan di masukkan ke dalam malaysia dan di panggil kereta "recond", kereta ini biasanya ada di jual di pusat jualan kereta,lingkungan dalam tahun 2014 hingga 2019.
Di sini menunjukkan kereta pada tahun 2014-2019 adalah kereta yang masih baik dan cantik yang sesuai untuk kita miliki.

2-Jika anda ada masalah untuk menyediakan duit muka atau duit deposit,option yang baik adalah, membeli kereta terpakai kerana kereta terpakai ini ada bank yang boleh bantu anda untuk membuat pinjaman penuh atau deposit yang sedikit sahaja, tak sampai deposit rm4k hingga rm6k
Untuk lebih detail mengenai pinjaman penuh anda boleh ke link ini Cara Apply Pinjaman Penuh/Full Loan

3-Nama ada masalah ccris, ctos ,saa dan blacklist, kereta terpakai adalah salah satu option yang baik untuk membantu anda memliki kereta impian.
Ingin mengatahui lebih detail mengenai cara untuk lulus loan nama blacklist, anda boleh tekan link ini Cara Loan Lulus Nama Blacklist

Adakah Untuk Memilih Kereta Terpakai Ini Susah?
Sebenarnya untuk memilih kereta terpakai ini mudah sahaja,tak susah sangat sampai nak panggil pomen,kalau anda ada kawan pomen lagi bagus boleh bawa sekali untuk meilhat kereta.
Saya ada beberapa tip untuk melihat kereta

1-Lihat Luaran Kereta
Anda boleh lihat luaran kereta seperti tayar,body cat,bonet hadapan,belakang dan buka ke semua 4 pintu kereta.
Pastikan anda buka semua pintu dari dalam dan luar untuk memastikan kereta ini dalam keadaan baik.

2-Start Enjin
Sudah start enjin jika ada bunyi pelik,berdesing dan lain-lain anda boleh bertanya kepada salesmen tersebut.
Lebih bagus anda pilih untuk kereta lain

3-Test Drive
Anda boleh datang untuk test drive,boleh rasai peddel minyak,brek kaki,brek tangan,signal dan lain-lain seperti komponen-komponen kecil.

Cadangan saya anda boleh buat test drive ini selepas loan anda sudah lulus dan sebelum anda sign agreement dengan pihak bank.

Sebelum ini,saya ada juga beli kereta terpakai perodua myvi 1.3 sxi manual tahun 2007 dan kereta ini saya beli pada tahun 2016, alhamdulillah sampai sekarang kereta masih dalam keadaan baik, biasa juga bawa kereta ini untuk perjalanan jauh KL,melaka ke johor.Pengalaman saya menggunakan kereta ini alhamdulillah tiada apa-apa masalah, hanya pergi servis di perodua centre shj dan ada tukar sikit-sikit seperti tayar,bateri dan lain-lain part yang kecil sahaja.


Jika anda berhasrat untuk membeli kereta terpakai saya boleh membantu anda untuk memilih kereta yang baik, biasanya dengan saya,kita akan submit dokumen dulu dengan bank untuk check kelayakan dan berapa jumlah loan boleh lulus,jika loan sudah lulus saya akan cadangkan kereta yang baik untuk anda dan sesuai dengan kelayakan loan approve.

Itu sahaja daripada saya,jika anda rasa perkongsian ini membantu anda,anda boleh bantu saya untuk like page fb saya garage belakang

Comments

Popular Posts